7. ΠΡΑΣΙΝΗ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ | Εσύ τι λες;

Η οικολογία για το ΜέΡΑ25 δεν είναι το βάψιμο με «πράσινο» στις πολιτικές αλλά η αλλαγή ενός οικονομικού μοντέλου που προκαλεί κλιματική κρίση, κατασπαταλά τους φυσικούς πόρους  και πλήττει πρωτίστως τους φτωχούς πληθυσμούς του πλανήτη.

Η κλιματική καταστροφή είναι σε εξέλιξη. Ακραία καιρικά φαινόμενα, μεγάλης κλίμακας πυρκαγιές, πλημμύρες με ολέθριες συνέπειες τις απώλειες ζωών, την καταστροφή υποδομών, καλλιεργειών, ζωικού κεφαλαίου, κατοικιών και επιχειρήσεων.

Πράσινη Επανάσταση

Τι προτείνει το ΜέΡΑ25:

Ουσιαστική αλλαγή του παραγωγικού μοντέλου, εγκατάλειψη των ορυκτών καυσίμων, συρρίκνωση δραστηριοτήτων και παραγωγής που πλήττει το φυσικό περιβάλλον (π.χ. περιορισμός στα ορυχεία, στην παραγωγή τσιμέντου, στις αερομεταφορές), στροφή στην πράσινη ενέργεια και την εξοικονόμησή της, στροφή από το ιδιωτικό κέρδος στο κοινό – δημόσιο όφελος. Εν ολίγοις μια Πράσινη Επανάσταση που δεν θα περιορίζεται απλά στην μετάβαση από το μαζούτ στα φωτοβολταϊκά αλλά θα μετασχηματίζει τις κοινωνικές σχέσεις και, μαζί με αυτές, τις παραγωγικές συνήθειες και τα καταναλωτικά πρότυπα.

Σε τι συμφωνεί η Αριστερά;

Η αντιμετώπιση της κλιματικής καταστροφής δεν θα γίνει από το Μεγάλο Κεφάλαιο, ούτε θα «συντονιστεί» δημιουργώντας νέες ψευτο-αγορές (π.χ. αγορές ρύπων). Για να υπάρξει ένα αύριο μακριά από τη δυστοπία, οφείλουμε να στήσουμε αποκεντρωμένα, κοινωνικοποιήμενα δίκτυα ενέργειας και οικονομικών δραστηριοτήτων, με την Φύση & τον Άνθρωπο (όχι το Κέρδος) στο επίκεντρο.

Η πρόταση του ΜέΡΑ25:

ΚΑΜΙΑ ΕΞΟΡΥΞΗ | ΤΕΛΟΣ ΣΤΙΣ ΧΕΡΣΑΙΕΣΑΝΕΜΟΓΕΝΝΗΤΡΙΕΣ& ΣΤΑ ΦΩΤΟΒΟΛΤΑΪΚΑ ΣΕ ΑΓΡΟΥΣ | ΕΝΙΑΙΑ ΚΟΙΝΩΝΙΚΟΠΟΙΗΜΕΝΗ ΔΗΜΟΣΙΑ ΔΕΗ

Το ΜέΡΑ25 καταθέτει από το 2020 Σχέδιο για την Πράσινη Βιομηχανική Επανάσταση με έμφαση σε νέες βιομηχανίες εγχώριας παραγωγής σύγχρονων:

·      μπαταριών και φωτοβολταϊκών στέγης

·      ανακυκλώσιμων πλωτών ανεμογεννητριών

·      του λογισμικού που απαιτούν τα νέα έξυπνα αποκεντρωμένα δίκτυα πράσινης ενέργειας

·      ολοκληρωμένα μικροκυκλώματα και, βέβαια,

·      πράσινου υδρογόνου για βιομηχανική χρήση π.χ. στην Λάρκο και τις Χαλυβουργίες

Εσύ τι λες;

8. ΠΟΙΟΤΗΤΑ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ – ΔΙΑΦΑΝΕΙΑ – ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ | Εσύ τι λες;

Ποια η κατάσταση των θεσμών της δημοκρατίας σήμερα;

Ποτέ στην περίοδο της Μεταπολίτευσης δεν υπήρξε μεγαλύτερο έλλειμμα Δημοκρατικής Κυριαρχίας, Θεσμικής Διαφάνειας, Πλουραλιστικής Ενημέρωσης. Από την Χρεοκοπία και το 1ο Μνημόνιο η κοινωνία μας έχει απωλέσει πλήρως την όποια δημοκρατική κυριαρχία είχε πάνω στο κράτος, τους θεσμούς του, την λήψη αποφάσεων. Οι δήθεν ανεξάρτητες αρχές (ανεξάρτητες από την λαϊκή βούληση, πλήρως εξαρτημένες από τους δανειστές και την ολιγαρχία) δίνουν και παίρνουν: φορολογικός μηχανισμός, δημόσια περιουσία, ενεργειακή πολιτική, πολιτική για το νερό, την αποχέτευση και τη διαχείριση απορριμμάτων ελέγχονται και λειτουργούν υπέρ των λίγων, σε βάρος των πολλών. Ταυτόχρονα, η Δικαιοσύνη είναι ανύπαρκτη. Όσο για την ενημέρωση, ανήκει στους ίδιους που μας λεηλατούν μέσω του Καρτέλ Ενέργειας καθιστώντας την Ελλάδα μιντιακή δικτατορία Ερντογανικού ή Ορμπανικού τύπου.

Σε τι συμφωνεί η Αριστερά;

Απαιτείται ανάκτηση της δημοκρατικής κυριαρχίας στο Κράτος, του Θεσμούς, την Ενημέρωση.

Τι προτείνει το ΜέΡΑ25;

Το ΜέΡΑ25 δίνει μεγάλη έμφαση στην κοινωνικοποίση των εξουσιαστικών θεσμών, όχι στην αντικατάσταση της τυραννίας του ολιγάρχη με την τυραννία του γραφειοκράτη. Σε αυτό το πλαίσιο, το ΜέΡΑ25 αναδεικνύει τον καίριο ρόλο των οργάνων άσκησης κοινωνικού ελέγχου και κοινωνικής εξουσίας που ονομάζουμε ΔΙΑΣΚΕΠ – Διαβουλευτικά Συμβούλια Κληρωτών & Εκλεγμένων Πολιτών.

Ο θεσμός των ΔΙΑΣΚΕΠ: Το δίλημμα Κράτος-Κεφαλαιοκράτες, Ιδιωτικομανία-Κρατισμός, εγκλωβίζουν την κοινωνία σε συντηρητική τροχιά που, εν τέλει, αποκλείει τον εκδημοκρατισμό – ο οποίος πνίγεται όταν η οικονομική εξουσία εγκλωβίζεται στο δίπολο Ιδιωτικοποίησης-Κρατικοποίησης, με αποτέλεσμα την ενίσχυση της Ολιγαρχίας & της Οικονομικής Αναποτελεσματικότητας.Το ΜέΡΑ25 προτείνει το σπάσιμο αυτού του διλήμματος με Μοχλό Εκδημοκρατισμού, Ανάπτυξης & Πολιτισμού τα ΔΙΑΣΚΕΠ – τα Διαβουλευτικά Συμβούλια Κληρωτών & Εκλεγμένων Πολιτών, τα οποία συγκαλούνται και θεσμοθετούνται παράλληλα με την εθνικοποίηση-κοινωνικοποίηση δικτύων δημόσιων αγαθών (π.χ. ΔΕΗ) και εργαλείων-οργανισμών του κράτους (π.χ. ΑΔΑΕ).

Τα ΔΙΑΣΚΕΠ απαρτίζονται από (τουλάχιστον) 2/3 κληρωτούς εργαζόμενους στους επιμέρους κλάδους (που εναλλάσσονται περιοδικά) και (το πολύ) 1/3 εκλεγμένων ή διορισμένων από τη Βουλή ειδικών. Τα ΔΙΑΣΚΕΠ επιλέγουν τους ανώτατους δικαστές και τον Κεντρικό Τραπεζίτη και είναι υπεύθυνα για τα δημόσια αγαθά (Υγεία, Παιδεία, ΜΜΕ, Μεταφορές, Δίκτυα Ύδρευσης, Ηλεκτρισμού κλπ), π.χ. εγκρίνουν τον διορισμό των διοικήσεων οργανισμών & κομβικών εταιρειών οι οποίες λογοδοτούν στα ίδια ΔΙΑΣΚΕΠ.

Με τα ΔΙΑΣΚΕΠ στην πρώτη γραμμή, ο διαχωρισμός Κοινωνίας-Οικονομίας καταργείται, η Δημοκρατία διεισδύει τόσο στο Κράτος όσο και στην Οικονομία, ο Κοινοβουλευτισμός αναβαθμίζεται, κι η Αποτελεσματικότητα συμβαδίζει για πρώτη φορά με την μείωση της εξουσίας κεφαλαιοκρατών-γραφειοκρατών επί των πολλών.

Εσύ τι λες?

Η καρδιά των πραγμάτων

Το διπλό εκλογικό αποτέλεσμα του Μάη και του Ιούνη του 2023, σηματοδότησε την οριστική και ιστορική ήττα της κοινωνικής κίνησης που διαπέρασε την Ελλάδα –χοντρικά- από το 2006 μέχρι το 2015. Μελετώντας ψύχραιμα τα αποτελέσματα μπορεί κανείς να δει ότι κάθε πολιτικός χώρος που ανακατεύτηκε με εκείνη την κίνηση –ανεξάρτητα από τον τρόπο με τον οποίον το έκανε- υπέστη εκλογική συντριβή, την ίδια στιγμή που θριάμβευσαν όλες οι πολιτικές δυνάμεις, στην Αριστερά και στη Δεξιά, που αντιτάχθηκαν ή περιφρόνησαν την κίνηση εκείνη.

Αν και η εξέλιξη αυτή επιβεβαιώνει την πολιτική, οικονομική, ιδεολογική, πολιτιστική, ηθική και αισθητική στροφή προς τα δεξιά που έχει συντελεστεί στην ελληνική κοινωνία από το 2015 και μετά, τα εκλογικά αποτελέσματα δεν αποτελούν γραμμική αποτύπωση αυτής της στροφής. Έτσι, το ΚΚΕ βρίσκεται χωρίς αμφιβολία αριστερότερα του ΣΥΡΙΖΑ, ωστόσο βελτιώνει τα ποσοστά του ακριβώς
επειδή απείχε από τις μεγάλες στιγμές εκείνης τη περιόδου και δεν χρεώνεται την κίνηση που ηττήθηκε, σε αντίθεση με τον ΣΥΡΙΖΑ που είναι συνδεδεμένος με αυτήν και καταρρέει.

Το ΜέΡΑ 25 υπέστη καθαρή ήττα στις εκλογές αυτές, κυρίως ως κατεξοχήν καρπός αυτής της ιστορικής περιόδου του κοινωνικού κινήματος.

Σε αυτές τις συνθήκες, που εκτός από την πολιτική επικράτηση της δεξιάς ενισχύεται και η ιδεολογική της, η ανασυγκρότηση μιας αριστεράς που να συνδέεται αμφίδρομα με την κοινωνική κίνηση, τροφοδοτώντας την και τροφοδοτούμενη από αυτήν, αποτελεί θεμελιώδη ιστορική ανάγκη. Και είναι μια διαδικασία η οποία δεν μπορεί να γίνει με όρους ανακύκλωσης ή συντήρησης δυνάμεων, αλλά μόνο με τους όρους μιας πραγματικής αναγέννησης στη βάση των κοινωνικών αναγκών που είναι υπαρκτές και ανεκπλήρωτες και με δημόσιο λόγο και πρόταγμα που να αγγίζει και να κατανοεί ο καθένας και η καθεμιά που επιθυμεί την αλλαγή στη ζωή του.

Το ΜέΡΑ 25 φιλοδοξεί και οφείλει να γίνει ο πυρήνας αυτής της διαδικασίας, συμβάλλοντας στο να μετασχηματιστούν οι διαφορετικές κοινωνικές διεκδικήσεις σε πολιτικό πρόγραμμα συγκροτημένο και πολλαπλασιαστικό, και ταυτόχρονα στο να συγκεντρωθούν τα πολιτικά θραύσματα της περιόδου της ήττας, στην κατεύθυνση μιας νέας σύνθεσης που να συμπεριλαμβάνει τις διαφορετικές αποχρώσεις και
προσεγγίσεις του κοινωνικού ζητήματος από τις τρεις διαστάσεις της σύγχρονης αριστεράς: την εξισωτική, την οικολογική και την ελευθεριακή.

Κυρίως όμως φιλοδοξεί στο να γίνει το αυτί ενός μεγάλου αριθμού ανθρώπων, κυρίως νέων, που απέχουν από οποιαδήποτε διαδικασία πολιτική ή συλλογική, που αισθάνονται ανέμπνευστοι και ισοπεδωμένοι από τη σχεδόν αβίωτη καθημερινότητα και που οι προσδοκίες τους περιορίζονται στο να βγάλουν ακόμα μια μέρα.

Η αριστερά υπάρχει, όχι για να επιβεβαιώνει τον εαυτό της και τις βεβαιότητες της, όχι για να είναι μια αντίστροφη «ελίτ» που αρέσκεται στην αλήθεια της και τις θεωρίες της, αλλά να θέτει και να αναδεικνύει τα πραγματικά, διαχρονικά αλλά και σύγχρονα ζητήματα, για την κοινωνική αδικία, τις σχέσεις εργασίας, την προστασία του περιβάλλοντος, τα ατομικά και συλλογικά δικαιώματα, να στήνει αντίβαρα στην κυριαρχία μιας βαθιά καταστροφικής συντηρητικής επέλασης, να παλεύει για αυτά και να επιχειρεί να τα απαντά στο σήμερα και το τώρα.

Υπό αυτή την έννοια αν δεν ανοίξουμε αυτή τη συζήτηση για την αριστερά με μια ανοιχτωσιά, δίχως εμπάθεια και θυμό, μακριά από τον μικρόκοσμό μας, έχοντας την σκέψη στο πως οικοδομούμε συλλογικές αντιστάσεις και στο πως ενισχύουμε ξανά τους κοινωνικούς αρμούς, θα εξακολουθούμε να ζούμε μέσα στον ζόφο. Και να με συμπαθάτε. Αλλά μόνο αυτή τη ζωή έχουμε.


———————————–

  • H Ηρώ Διώτη είναι πρώην βουλεύτρια, μέλος της Κεντρικής Επιτροπής του ΜέΡΑ25

Ανοιχτό κάλεσμα διαλόγου από το ΜέΡΑ25

Το κόμμα της ρεαλιστικής ανυπακοής είναι εδώ!

Το ΜέΡΑ25 εγκαινιάζει Ανοικτό Διάλογο με θέμα την προγραμματική, πραγματικά αριστερή, ουμανιστική αντίσταση στη λεηλασία ανθρώπων και φύσης από μια ολιγαρχία που κρύβεται πίσω από την απολιτίκ, ψευτο-τεχνοκρατική διαχείριση των πολλαπλών κρίσεων του ελληνικού και ευρωπαϊκού καπιταλισμού.

Εν όψει των ευρωεκλογών, και του 2ου Διαβουλευτικού του Συνέδριου, το ΜέΡΑ25 καλεί όσες και όσους αντιμάχονται την διολίσθηση στη βαρβαρότητα να συμμετάσχουν ισότιμα και χωρίς αποκλεισμούς. Με μόνο στόχο τη σύνθεση ριζοσπαστικών αναλύσεων που θα στηρίξουν την αποτελεσματική αντίσταση.

Επειδή όλα μπορούν να είναι αλλιώς.

Η Αριστερά μπροστά στη δυστοπία

Μετά τις εθνικές βουλευτικές εκλογές η αδιαμφισβήτητη επικράτηση της Δεξιάς  και η είσοδος μικρότερων ακροδεξιών – λαϊκιστικών κομμάτων στην ελληνική Βουλή επιβεβαίωσαν, πρωτίστως, την εγγύτητα ενός σημαντικού μέρους της ελληνικής κοινωνίας με «παραδοσιακές» αξίες εμβολιασμένες με ισχυρές δόσεις ρατσισμού, εθνικισμού, κ.ά., αλλά και με το ανείπωτο βίωμα αλλεπάλληλων τραυματικών εμπειριών: από τη μακρόχρονη λιτότητα, την πανδημική κρίση, τον πόλεμο στην Ευρώπη μέχρι την παρατεταμένη  οικονομική κρίση (ακρίβεια, εργασιακή απασχόληση, κ.λπ.) και την τραγική κλιματική απορρύθμιση.

Η σύντομη πορεία μετά τις εκλογές δείχνει πως όχι μόνο τα τραύματα του παρελθόντος δεν έχουν  επουλωθεί αλλά και πως είναι πιο βολικό για ορισμένα κομμάτια της Αριστεράς να αναλωθούν σε «ενδοοικογενειακές» διαμάχες για την ήττα από το να σκύψουν με νηφαλιότητα, περίσκεψη και αγωνία στον εντοπισμό των σύνθετων αιτιών που οδήγησαν σε αυτήν. Είτε μας αρέσει είτεόχι, η πραγματικότητα μάς αναγκάζει να παραδεχτούμε ότι ο ατομοκεντρισμός δεν αφορά μόνο την κοινωνία αλλά και τα αριστερά ατομικά και συλλογικά υποκείμενα.

Σήμερα, αυτό που δείχνουν, έστω με πολλά κενά, οι σχετικές έρευνες είναι πως για πολλές κοινωνικές ομάδες, ιδιαίτερα εκείνες που αντιπροσωπεύουν τους νέους ανθρώπους, τα όρια Δεξιάς – Αριστεράς είναι πλέον δυσδιάκριτα. Αυτό ισχύει όχι μόνο στην Ελλάδα αλλά και στο σύνολο σχεδόν της ευρωπαϊκής Αριστεράς, η οποία δυσκολεύεται να επινοήσει το «καινούργιο», βυθίζεται συχνά σε μια ανερμάτιστη  ιδεολογικοπολιτική σύγχυση και στρέφεται σε συντηρητικές, ακόμα και ακροκεντρώες, ιδεοληψίες και επιλογές. Η αργή αλλά σταθερή  φθορά αριστερών οραμάτων και προταγμάτων αποτυπώνεται στη μάχη των αντιπολιτευτικών κομμάτων για μια εξουσία μέσα από την «εργαλειακή» διαχείριση των κοινωνικών ματαιώσεων και την εκμετάλλευση της συλλογικής αγωνίας για τη μετάβαση σε κάτι το οποίο δεν γνωρίζουμε, νιώθουμε όμως πως έχει περισσότερο χαρακτηριστικά μιας δυστοπίας παρά μιας «ευτυχιοκρατίας».

Ο ρόλος των μέσων μαζικής ενημέρωσης και κοινωνικής δικτύωσης ήταν και είναι  καταλυτικός στην αποφυγή αναστοχασμών και θεωρητικών αναζητήσεων. Η αυτοκρατορία του εφήμερου θεάματος των νέων πολιτιστικών βιομηχανιών καταφέρνει να «σβήνει» ταχύτατα τεράστια κοινωνικοπολιτικά εγκλήματα (Τέμπη, δολοφονίες αδύναμων ανθρώπων, πυρκαγιές, πλημμύρες, κ.ά.) εγγράφοντάς τα στη σφαίρα της  «ατομικής ανευθυνότητας», καταβροχθίζοντας βουλιμικά ανθρώπινες τραγωδίες, πόνο, θλίψη και οργή.

Η ίδια αυτοκρατορία και οι οικονομικές και πολιτικές δυνάμεις που την συντηρούν μπορούν επίσης να παρεμβαίνουν σχεδόν αυτοματοποιημένα και ψυχαναγκαστικά στη δημόσια σφαίρα επιβάλλοντας αμφιλεγόμενες προσωπικότητες ως σωτήρες ενός ταραγμένου κόσμου που παραπαίει ανάμεσα στο χθες και το αύριο. Και τούτο χωρίς κανένα δισταγμό – ας μην μιλήσουμε για αναστοχασμό – παραδίδοντας στη χλεύη και στη γελοιοποίηση τόσο τις ιστορικές καταβολές τις Αριστεράς όσο και τις ουσιώδεις αλλαγές στους κόλπους της σε ελληνικό και ευρωπαϊκό επίπεδο.

Η Αριστερά μοιάζει προς το παρόν περιθωριοποιημένη και αδύναμη να βάλει φρένο στις αναταράξεις της παρακμής της φιλελεύθερης ολιγαρχίας που δεν έχει κανένα δισταγμό να θυσιάσει τις ίδιες τις ζωές μας στο βωμό του αδηφάγου παγκόσμιου Μινώταυρου του κέρδους.  Τα παραδοσιακά εργαλεία της απαξιώνονται καθημερινά στα μάτια των πολλών και οι ιδέες της μοιάζουν χωρίς ορίζοντες και προβολή στο μέλλον.

Ωστόσο, η δική μας Αριστερά επίμονη και αποφασισμένη να μη βυθιστεί στη μελαγχολία της ήττας αναλαμβάνει να στραφεί πρωτίστως στον κόσμο των πολλών, εκεί που βασιλεύει η αβέβαιη εργασία, οι κραυγαλέες ανισότητες, στους νέους και τις νέες που δεν σταμάτησαν να υπομένουν και να μεταναστεύουν, αλλά και στον κόσμο της παιδείας, του πολιτισμού, της τέχνης και της δημιουργίας. Όχι για να τους πούμε «ελάτε να τα ξαναδούμε όλα από την αρχή». Αυτή είναι μια  εύκολη τάση που δεν παράγει όμως καμία ρεαλιστική προοπτική. Και δεν παράγει διότι καθιστά τη μνήμη ευάλωτη και εύθραυστη. Χωρίς να απεμπολούμε επομένως κανένα φωτεινό ή σκοτεινό παρελθόν επιθυμούμε να διαμορφώσουμε πρωτίστως την χειραφετική αντίληψη πως η μεταβατική περίοδος στην οποία ζούμε δεν μπορεί να οδηγεί μόνο στη δυστοπία. Δυστοπία οικονομική αλλά και πολιτική, πολιτισμική, κοινωνική και ανθρωπολογική. Μεταμορφώσεις τεράστιων διαστάσεων ανασχηματίζουν τον κόσμο μας. Με ξεκάθαρη συνειδητοποίηση πως κάτι πεθαίνει και κάτι καλείται να γεννηθεί ξεκινάμε μια προσπάθεια που δεν έχει έτοιμες συνταγές και απαντήσεις για το τώρα και το αύριο και σας καλούμε και από αυτό το χώρο διαλόγου να θέσουμε τους όρους για να γίνουν  τα ερωτήματά μας πιο γόνιμα. Γιατί μόνο αν καταφέρουμε να θέσουμε, μαζί με εκείνους και εκείνες που μοιράζονται τις ίδιες με εμάς αγωνίες, πιο ευφυή και γόνιμα ερωτήματα θα έχουμε και πιο γόνιμες και – γιατί όχι; – πιο αποτελεσματικές απαντήσεις.


  • Η Αλεξάνδρα Κορωναίου είναι ομότιμη καθηγήτρια Κοινωνιολογίας και μέλος της Κεντρικής Επιτροπής του ΜέΡΑ25